Cara Menghabiskan Masa Anda di Ramadhan

Ramadan adalah bulan yang paling dinantikan oleh umat Islam. Pada bulan Ramadhan, Syaitan akan diikat, pintu neraka akan ditutup untuk orang yang berpuasa dan sebaliknya pintu syurga dibuka.
Pantas . Puasa adalah rahmat. Puasa adalah wajib bagi semua orang yang telah mencapai usia baligh atau telah mengalami tanda-tanda baligh dan dianggap baligh (dewasa). Mereka yang dibebaskan dari puasa adalah: pelancong, orang yang sakit, mereka yang sudah tua, dan mereka yang sedang hamil atau menyusui. [1]
Solat tepat pada waktunya. Pada bulan Ramadhan, anda harus berusaha untuk mengerjakan semua solat anda di masjid (untuk lelaki) atau di rumah (untuk wanita). Sekiranya anda tidak bersolat dengan tidak sengaja, misalnya anda terlupa atau terlelap, anda boleh menunaikan solat. Sekiranya anda mengabaikan solat dan mengetahui waktunya tetapi enggan berdoa, itu adalah dosa. [2] Semasa bersekolah, anda harus berusaha mencari peluang untuk berdoa, terutama pada waktu makan tengah hari. Namun, jika tidak ada ruang solat, atau jika waktu untuk solat adalah pelajaran, dan anda tidak mempunyai izin untuk berdoa, anda boleh menggabungkan doa itu dengan doa lain di rumah. [3] Contohnya, waktu Zuhur biasanya pada waktu persekolahan; jika seseorang tidak dapat menunaikan solat Zuhur, mereka dapat menggabungkannya dengan solat Asr pada siang hari.
Baca Al-Quran. Ramai orang cuba menyelesaikan bacaan Al-Quran sepenuhnya pada akhir Ramadan. Ini dapat dicapai dengan membaca satu juz (bahagian) setiap hari, selama tiga puluh hari. Malah ada yang menyelesaikan bacaan penuh berkali-kali! Semakin banyak anda membaca setiap hari, semakin cepat anda selesai, dan semakin banyak ganjaran yang anda dapat. Cobalah untuk meneroka dalam al-Quran, terjemahan dan tafsiran (tafsir) untuk memperluas pemahaman anda tentang firman Allah.
Lakukan solat tarawih. Ini tidak wajib, tetapi anda harus berusaha untuk pergi ke masjid dan bersolat. Nabi mendorong kita untuk bersolat tarawih: "Barang siapa yang berdoa qiyaam di bulan Ramadhan kerana iman dan dengan harapan mendapat pahala, dosa-dosanya yang sebelumnya akan diampuni" [4] . Solat tarawih dibaca dua rakaat dalam satu waktu; jumlah rakaat adalah perkara yang berbeza, tetapi tiga dari empat mazhab fikah bersetuju bahawa 20 rakaat harus dibaca.
Lakukan i'tikaaf dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. I'tikaaf adalah ketika seseorang tinggal di masjid, menyembah Allah dan menjauhkan diri dari perkara-perkara duniawi dan mengurung diri di masjid. Itu tidak wajib, melainkan sunnah. Mengenai i'tikaaf, maka Al-Qur'an mengatakan, "dan Kami memerintahkan Ibraaheem (Ibrahim) dan Ismaa'eel (Ishmael) bahawa mereka harus membersihkan Rumah-Ku (Ka'bah di Makkah) bagi mereka yang mengelilinginya, atau tinggal ( I'tikaaf), atau sujud atau sujud (di sana, dalam solat) ". [5] Dibolehkan seseorang meninggalkan masjid jika ada keperluan, tetapi sebaliknya mereka harus tinggal di masjid dan melibatkan diri dalam ibadah yang berterusan. [6]
Lakukan iftar. Ini adalah waktu untuk pengampunan, dan doa-doa selama bulan Ramadan tidak pernah ditolak ("Ada tiga doa yang tidak ditolak: doa seorang ayah untuk anaknya, doa orang yang berpuasa dan doa orang musafir" [7] ). Sebelum berbuka puasa, bacalah "Dhahaba al-zama 'wa abtalat al-'urooq wa thabata al-ajr in sha Allah" (Rasa haus hilang, urat dibasahi dan pahalanya pasti pasti jika Allah menghendaki). Anda kemudian harus bersegera untuk berbuka puasa, seperti yang dianjurkan oleh Nabi ketika dia bersabda "Orang-orang akan tetap baik selama mereka bersegera untuk berbuka puasa". Anda harus mempunyai sepotong kecil untuk menenangkan kelaparan, kemudian bangun untuk berdoa. Selepas itu, jika anda mahu, anda boleh makan lagi.
Elakkan gangguan. Pada bulan Ramadhan, keluar, misalnya ke pawagam, disukai. Fokus utama dalam bulan ini adalah berpuasa dan beribadah, dan meluangkan masa untuk menikmati diri sendiri adalah sia-sia apabila anda dapat memanfaatkan kebajikan Ramadan. Luangkan masa tambahan di masjid, dan hadirkan diri anda di hadapan para jamaah yang saleh. Luangkan masa tambahan untuk membaca Al-Quran, atau cuba menambah pengetahuan anda dengan membaca buku. Cuba tingkatkan ibadah anda di bulan Ramadhan.
Bercakap dengan baik atau berdiam diri. Ini adalah kata-kata Nabi (saw) [8] , dan mereka lebih relevan di bulan Ramadhan. Sumpah atau memaki hamun lebih disukai pada bulan Ramadhan daripada di luar bulan Ramadan, dan anda harus menjaga apa yang anda katakan kepada orang lain. Ini juga berlaku untuk orang di sekitar anda; jika anda tidak berpuasa, tetapi ketahui seseorang di dekat anda, perhatikan apa yang anda katakan, kerana mereka mungkin tidak menghargai tingkah laku buruk anda, terutamanya ketika mereka berpuasa. Anda harus selalu bersikap baik, dan jangan memaki hamun!
  • Jangan bergosip dengan orang lain dengan cara yang tidak baik yang anda tidak akan katakan pada wajah mereka, atau memang anda tidak mahu diberitahu bahawa anda sendiri.
  • Al-Qur'an mengatakan, "Hai orang-orang yang beriman! Hindari kecurigaan sebanyak-banyaknya (kerana mungkin) kerana kecurigaan dalam beberapa kes adalah dosa: Dan jangan saling mengintip di belakang punggung mereka. Adakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tidak, kamu akan membencinya ... Tetapi bertakwalah kepada Allah: Sesungguhnya Allah itu Maha Mengembalikan, Maha Penyayang. "[9] X Sumber penyelidikan
Bagaimana saya menyambut lebaran?
Rujuk artikel wikiHow Meraikan Hari Raya.
Cuba buat Tahajjud doa juga.
Cuba pelajari 99 nama Allah (asma ul husna).
Perbanyakkan amal anda. Juga, wajib memberi zakat al-fitr sebelum solat Idul Fitri.
Luangkan masa untuk mendengar atau mengunjungi kuliah oleh para sarjana dan pensyarah terkenal.
cabredo.org © 2020